Hoppa till sidans innehåll

Pontus Millestu

21 AUG 2009 12:25
Pontus Millestu på sommarskidskola i Åsarna!
  • Skapad: 21 AUG 2009 12:25

Vi har glädjen att meddela att Pontus Millestu H15 skall tävla för Utrikes Skidklubb i vinter!

I sommar har han varit på sommarskidskola i Åsarna och han har liksom Joel Hessling också skrivit dagbok på lägret.

Det blir roligt för oss att följa Pontus utveckling då målet är USM och Folksamcup under 2010. Pontus tränare är Jonas Pålsson och vi ser fram emot att följa honom i och utanför skidspåren!

Pontus blir härmed vår äldste tävlingsåkare och en god förebild för våra yngre förmågor! Dessutom får vi ledare en möjlighet till erfarenhet på högre nivå! Vi Välkomnar Pontus till vår skidklubb samt önskar honom lycka till under kommande säsong! /Åsa

Här kommer lite ur Pontus dagbok:

Söndag 9/8 2009

När jag kom fram till Åsarna var klockan lite mer än 18.00. Vi gick till receptionen för att hämta nyckeln men då var det en kille från Sundsvall som redan hade hämtat den. Så det var bara att åka upp till villan där jag skulle bo, bädda sängen för att sedan gå ner till Skicenter för upprop och utdelning av mössor och tröjor. Sedan gick alla tillsammans för att hämta kvällsfika som vi åt i stugorna. Dom jag bodde med var Edward Sundman-95, Per Andersson-96, Niklas Andersson-96, Fredrik Göransson-95 och jag -95.

Måndag 10/8

Frukost kl 07.30 . Denna dag tog jag yoghurt. Därefter startade första träningspasset. Vi blev indelade i 4 grupper.

Grupp 1 Killar födda -95

Grupp 2 Tjejer födda 95/96

Grupp 3 Killar födda 96/97

Grupp 4 Tjejer födda 97

Grupp 1&2  hade rullskidor skate på Åsarnas nya rullskidbana. Vi tränade mest på att sträcka ut och på lite växlar. När vi fick köra på hela banan var det en kille som ramlade i en S-kurva, han fick rejäla skrubbsår och vilade resten av dagen.

Efter lunchen var det löpträning.

Sedan var det till att duscha och basta ett tag för att sedan gå ner till skicenter och äta middag.  Därefter var det dags för första tävlingen. Det var irländsk julafton, man springer fram till en pinne som man snurrar 20 varv runt.

Tisdag 11/8

Vaknade 07.00 av att Gustav Rotwold och John Leander kom dundrandes nedför trappan. Vi gick ner till skicenter för att kolla om det fanns någon frukost klar. GOTT! Kl. 09.00 var det rullskidor klassiskt. Vi åkte uppför Hoverberget vilket är en stigning på ca 300 m fördelat på 3 km. Jag åkte två gånger som de flesta gjorde. Nedför fick vi åka bil då det var för brant för att åka rullskidor.

På em var det löpning och spänst. Vi körde bla något som kallades för borsovhopp. Det var jätte jobbigt. Benen skakade efter några hopp. Vi löpte även upp till masten i Åsarna. När vi nästan var uppe drog alla till med en spurt om vem som var snabbast. Edward var först upp.

På kvällsaktiviteterna skulle vi konstruera en skiddress av en stor plastpåse. Min grupp använde även ett mjölkpaket som mössa och en liten propeller ovanpå mössan om det skulle börja gå lite trögt i backarna.  Sedan såg vi lite på TV innan vi gick till sängs.

Onsdag 12/8

På onsdagsmorgonen var det extra viktigt med mycket frukost för nu skulle vi fara ut på långtur. Alla tog med sig minst en macka för att ha något att äta när vi var ute på fjället. Bussen kom halv nio och körde oss till Klövsjö. Man fick välja om man ville springa hårt, jogga lite lätt eller bara ta en fjällpromenad.

Jag kände mig ganska bra i benen så jag tog den hårda turen. Vi sprang på myrar där det var jätte jobbigt att springa. Man trodde nästan att man skulle dö där uppe. När man kom där marken var hårdare kändes det genast mycket bättre. Vi i den hårda gruppen sprang många omvägar för att nå Storhågna. Maten där smakade bra, pastasallad som ledarna hade med sig.

Ett par minuter före ett så kom bussen äntligen, det var blåsigt och det regnade så alla stod mot husväggarna och väntade.

Nu var det Gokart som väntade i Svenstavik på deras bana som är 950 meter. Vi fick köra 2x8 minuter. Det var jätte roligt. Mitt lag slutade 3:a.

Torsdag 13/8

Frukost 07.30. Nu skulle vi vara tillsammans alla grupperna. Det var tre stationer både spänst/springskytte/löpintervaller. Spänsten var både jobbig och rolig och springskyttet var roligt att testa. Löpintervallarna var jobbiga. Sedan väntade dusch, bastu och vila.

Kl 15.00 var det dags för nästa pass. Nu skulle vi samla poäng till den kommande jaktstarten där även poängen som vi tjänat ihop från tidigare kvällsaktiviteter och gokarten räknades med. Som final blev det jaktstart med en stor gummibåt med fyra paddlar och varje lag bestod av sex personer. Alla turades om att paddla. Mitt lag kom tvåa. De som vann var lag ett där Edward var med. Efter middagen fick vi lite information om Fischer, Elpex och Swix av Lasse Jonsson.

Fredag 14/8

Efter frukosten kändes det som om jag skulle somna så jag var tvungen att dricka lite kaffe för att orka vara vaken. Det hade varit en lång natt där jag och några till hade tvingat varandra att vara vaken hela natten. Vi ville använda varje sekund som var kvar. Nu var det dags för veckans sista pass som även är det roligaste där vi spelade rugby, fotboll och frisbee. Vi spelade allt på en myr några kilometer bort så alla var lite geggiga när vi kom tillbaka. De flesta hoppade därför i "Pölen" som den lilla badplatsen heter med kläder och skor på. Det var sköööönt. Därefter var det dags att städa ordentligt.  Sen var det lunch och hemfärd.